KONINKLIJKE ONTMOETING

19 september 2006 - Ceský Krumlov, Tsjechië

KONINKLIJKE ONTMOETING

Tijdens onze vakantie in Tsjechië huren we een huisje nabij Slavce.

Van daar uit maken we een dagtrip naar Ceský Krumlov, een stadje dat geheel op het werelderfgoedlijst van UNESCO staat.

De hele dag slenteren we door het mooie stadje. Er is zoveel te zien, we kijken onze ogen uit. Uitgebreid nemen we de tijd, aan het eind van de dag hebben we echter geen tijd om kasteel te bezichtigen.

Een paar dagen gaan we terug naar Ceský Krumlov om het kasteel te bezichtigen.

In Ceský Krumlov aangekomen zien we een hoop mensen op de been rond het kasteel.

Enkele acteurs zijn verkleed als kasteelbewoners, zelfs aan de hofnar is gedacht.

We vragen wat er toch aan de hand is.

Het gezelschap is in afwachting van de koning van Cambodja, Norodom Sihamoni.

We geloven onze oren niet, de koning van Cambodja, hier in Ceský Krumlov, Tsjechië?

Wat doet de koning van Cambodja hier?

De koning blijkt een ambassadeur van UNESCO en komt in die functie een tentoonstelling in het kasteel openen.

Nieuwsgierig blijven we staan, gewapend met fototoestel.

We nemen plaats tussen de mensenmenigte in afwachting van de koning van Cambodja.

En ja hoor enkele minuten later arriveert de koninklijke auto.

De lijfwacht doet de deur van de auto open en de koning Norodom Sihamoni stapt uit.

Koning Cambodja

Hij kijkt recht in mijn lens als hij uitstapt. Vriendelijk begroet hij de menigte.

We volgen het gezelschap richting kasteel en houden stil bij een paar volksdansers,

gauw maken we nog wat foto's.

Helaas mogen we het kasteel niet bezoeken, maar deze onverwachte gebeurtenis maakt meer

dan goed.