HAARSPELDBOCHT

14 juli 1997 - Monaco, Monaco

HAARSPELDBOCHT

Met een geleide bus zijn we onderweg van Monaco naar Cannes.

Waarom reizen we met een geleide bus?

Nou dat zit zo, de reis die we geboekt hebben is inclusief comfort class bus.

Nu had de reisorganisatie ons op pad gestuurd met inderdaad een comfort class bus,

de geleide bus waar we nu in zitten met ca. 20 man. Ruim voldoende comfort dus.

Maar goed, we zijn dus onderweg van Monaco naar Cannes in onze geleide bus.

Voor ons doemt een haarspeldbocht op en voor we het weten kunnen we niet meer voor of achteruit en staan we vast in de bocht.

Onze bus is te lang om de haarspeldbocht in een keer te nemen.

Daar staan we dan midden op de weg, de auto's kunnen ons nog net inhalen en tot frustratie van de chauffeur doen ze dit ook.

De chauffeur doet zijn uiterste best om ons uit de benarde positie te krijgen.

Stukje vooruit, stukje achteruit, stukje vooruit, stukje achteruit en zo gaat het door.

We reizen met twee chauffeurs, collega chauffeur is inmiddels uitgestapt om het verkeer wat ons van voren nadert tegen te houden. Maar achter ons blijven de gewoon inhalen.

Twee man stappen uit om ook achter de bus het verkeer tegen te houden.

De auto's stoppen eindelijk, ook al is dit niet van harte. We staan inmiddels al twintig minuten vast.

En dan na tien minuten uur stukje vooruit, stukje achteruit en veel ingehouden gevloek van onze chauffeur, komen we eindelijk zonder kleerscheuren uit de haarspeldbocht. Nadat iedereen weer is ingestapt vervolgen we onze reis. Het oponthoud heeft uiteindelijk een half uur geduurd.

De opgeluchte buschauffeur gaat direct regelen dat deze reis nooit meer met een geleide bus gereden wordt.