FIETSEN OP SAMOS

20 september 1995 - Marathokampos, Griekenland

FIETSEN OP SAMOS

Bij ons appartement in Votsalakia, Samos is voor drie dagen een fiets inbegrepen. Sportief gaan we op pad, langs de kust richting Marathokampos. De weg gaat geleidelijk aan steil omhoog, we slaan halverwege rechtsaf om iets vlakker te fietsen. Onderweg genieten we van het mooie uitzicht op de baai van Kampos.

Op een gegeven moment fietsen we een zandpad op, langs de kant staat een soldaat in een wachthuisje die ons vrolijk begroet. Verderop rijden we het bos in, een leuke afwisselde rit tot nu toe. Gestaag fietsen we door. Opeens zien we een groep mensen in het bos staan.

Als we dichterbij komen zien we een peloton gecamoufleerde soldaten die uitleg krijgen van hun majoor. Verbaasd kijken we elkaar aan, de soldaten doen hetzelfde. Vriendelijk zeggen ze ons gedag en laten ons er langs. Het pad loopt iets verder het bos in en stopt dan abrupt. We kunnen niet meer vooruit dus zit er niets anders op dan terug te keren. Dat houdt in dat we weer langs de peloton soldaten moeten. Ze zien ons weer aankomen, maar er zit niets anders op.

Vriendelijk lachen we met schaamrood op onze kaken naar de soldaten en maken onze excuses voor deze interruptie tijdens hun oefening. Gelukkig kijken ze vriendelijk terug en laten ons er wederom door.

We fietsen terug richting Votsalakia. Onderweg gaan we lunchen aan het water. Iets verderop staat een legertruck. Aan de ober vragen we wat er aan de hand is. De soldaten blijken een meerdaagse oefening te hebben.

Maar we vragen ons ook af waarom de soldaat in het wachthuisje ons niet heeft tegen gehouden. En waarom mochten we van de majoor gewoon door fietsen, hij moet toch hebben geweten dat het pad dood liep.