EXCURSIE OVER DE GRENS

9 juli 1993 - Kosice, Slowakije

EXCURSIE OVER DE GRENS

In 1993 zijn we op vakantie in Hongarije.

Het is een excursiereis, een manier om een land goed te leren kennen.

Vandaag gaan we geen excursie maken binnen Hongarije, nee we gaan naar het nieuwe buurland Slowakije, sinds 1 januari 1993 een zelfstandige staat.

Voordat we de grens bereiken, worden we door onze chauffeur gewaarschuwd dat we serieus moeten kijken als de douaniers de bus inspecteren.

Als ze maar denken dat ze niet serieus worden genomen gaan ze heel de bus doorzoeken.

Dat geeft natuurlijk veel oponthoud.

Bij de grens stapt een hele vriendelijke douanier de bus in om onze paspoorten te bekijken.

Zo dat valt mee, te vroeg gejuicht helaas.

Vervolgens stapt een chagrijnige gorilla de bus in om de paspoorten na te kijken.

Gelukkig lukt het ons om serieus te blijven.

Een derde douanier zet een stempel in onze paspoorten en eindelijk mogen we de reis vervolgen richting Košice .

Kosice

Omdat de Slowaakse kroon op dat moment niet zo veel waard is wisselen we maar f 10,-.

Dit ook omdat we geen Slowaakse kronen de grens over mogen nemen.

Het is tijd voor een terrasje en bestellen een biertje, twee cola en een sinas, totale kosten omgerekend f 1,80.

Nadat we wat lekkers in de supermarkt hebben gekocht voor op de terugweg hebben we nog steeds geld over voor een ijsje. Ook kopen we twee kaarten met postzegels.

Omdat we nog steeds geld over hebben geven we een gedeelte aan een toiletjuffrouw.

Met een dankbare blik in haar ogen neemt ze de fooi aan.

De rest smokkelen we de grens over, leuk voor de verzameling.

Bij de grens herhaalt het ritueel zich weer, alleen krijgen we helaas geen stempel.

Het geld hebben we overigens veilig de grens over gesmokkeld.