VOLUBILIS VERKENNEN IN DE HITTE

15 juni 2013 - Volubilis, Marokko

Tijdens onze rondreis door Marokko doen we een oude Romeinse nederzetting aan, Volubilis.

We kijken onze ogen uit bij de mozaïeken vloeren en andere restanten van deze oude Romeinse nederzetting. We lopen van schaduwplek naar schaduwplek want het lijkt wel 40 graden.

VOLUBILIS

Tenminste zo voelt het. Al puffend en veel water drinkend bewonderen we Volubilis.

Maar dan is de redding nabij, een slimme verkoper loopt met een stapel hoedjes op ons af.

Ik loop op de man af en vraag hoe duur de hoedjes zijn.

Voor 40 dirham mag ik een hoedje kopen, maar we zijn in Marokko, het afdingen is begonnen.

De verkoper en ik gaan onderhandelen over de prijs, wat uiteindelijk resulteert dat ik voor 20 dirham mijn hoedje koop. Omgerekend zo'n €2,-. De verkoper heeft de dag van zijn leven, want ook veel van mijn reisgenoten kopen een hoedje.

Met onze hoedjes op verkennen we de rest van Volubilis.

VOLUBILIS

En niet alleen in Volubilis komen de hoedjes van pas, maar ook de rest van de rondreis.

Als we de volgende dag door Fez lopen zie ik weer een verkoper met hoedjes, hij heeft pech want wij zijn al voorzien. Ook wij hebben “pech”, want deze hoedjes kunnen we voor 10 dirham kopen.

Had onze slimme verkoper gisteren toch een werelddag. En wij waren natuurlijk allang blij met onze hoedjes, want we hebben er veel profijt van tijdens de rondreis.

UITZICHT OVER FEZ