HUWELIJKSAANZOEK

18 juni 2013 - Marrakesh, Marokko

We maken een mooie rondreis door Marokko langs de koningssteden.

Tijdens het reizen leren we veel over de Marokkaanse cultuur.

Zo komen we te weten dat de Moslim man met vier vrouwen mag trouwen.

Op voorwaarde dat hij al zijn vrouwen kan onderhouden.

De laatste stad die we aandoen is Marrakesh.

En na een mooie wandeling met gids door de stad, komen we aan bij de Koranschool

Ben Youssef. Op een plakkaat lezen we dat koning Willem-Alexander en koningin Maxima, toen nog prins en prinses, hier ook zijn geweest.

Na de rondleiding van de gids mogen we nog even op ons gemak rondkijken.

We slenteren door het gebouw en net als de groep een etage hoger wil gaan, moet mijn reisgenote

naar het toilet. Ik besluit op haar te wachten terwijl de rest van de groep verder gaat.

Tijdens het wachten raak ik aan de praat met een andere lokale gids.

Hij vraagt of ik al lang in Marokko ben en waar ik allemaal ben geweest.

En terwijl we zo over koetjes en kalfjes praten, krijgt het gesprek in ene een hele andere wending.

Hij blijkt op zoek te zijn naar een vierde vrouw, het liefst een Nederlandse.

Hoewel hij er goed uitziet, bedank ik vriendelijk voor de eer en verzoek hem vooral verder te zoeken.