EEN COMPLEET ANDERE WERELD

23 september 2001 - Mália, Griekenland

EEN COMPLEET ANDERE WERELD,

Tijdens onze excursiereis op Kreta verblijven we in Malia. Een leuk levendig, toeristisch plaatsje aan de kust. Naast de excursies hebben we genoeg vrije tijd om onze eigen dagen in te vullen.

Tijdens een van deze vrije dagen besluiten we een lokale bus te nemen.

We willen ook wat van het binnenland zien.

We stappen uit in Neapolis een stadje op ca 10 kilometer van het strand.

Neapolis Kreta

En hier op slechts 10 km van het strand komen we terecht in een totaal andere wereld.

Geen zon aanbiddende veel te bruine toeristen op het strand, geen restaurant proppers, geen souvenirwinkeltjes en niemand met een ontbloot bovenlijf op de terrasjes.

Wat een walhalla, we zijn in een typisch Grieks stadje, waar de tijd heeft stilgestaan.

Mensen slenteren op straat en keuvelen met elkaar.

Mannen drinken koffie op een terrasje terwijl ze met hun kralenketting spelen en het laatste nieuws met elkaar doornemen.

Een Grieks Orthodoxe priester kuiert voorbij en groet iedereen.

Op slechts 10 km van de toeristische hectiek genieten we in alle rust van het echte Griekenland.

Even de echte Griekse cultuur opsnuiven en vanmiddag weer de toerist uithangen bij het zwembad.

Die afwisseling maakt het reizen juist zo leuk.