TIJDZONE PERIKELEN

15 september 2018 - Tuba City, Arizona, Verenigde Staten

We maken een rondreis per bus door het westen van de Verenigde Staten.

Als we bij ons hotel in Tuba City Arizona arriveren, het stadje is een Navajo Natie, worden we gewaarschuwd voor tijdzone perikelen.

Arizona houdt geen rekening met zomer- cq wintertijd, maar de Navojo-reservering doet dat wel.

In de praktijk heeft de gemeenschap een gevarieerde naleving: Navajo kantoren en scholen houden wel de zomer- cq wintertijd aan, terwijl de meeste bedrijven dat niet doen.

Onze I-phone geeft een andere tijd aan dan de klok in het hotel.

Nadat we ons te hebben geïnstalleerd in het hotel gaan we eten bij een restaurant in de buurt.

Tijdens het eten nemen we de dag door, de tijdzone perikelen dringen zich naar de achtergrond.

Terug in het hotel zoeken we onze kamer op.

We zetten de wekker op 06.30 uur, want de bus vertrekt om 08.00 uur.

Om 07.10 uur lopen we de ontbijtruimte in.

Het valt ons op dat niet alles klaar staat, maar ach het is nog vroeg.

Terwijl we langs het ontbijtbuffet lopen wordt er van alles aangevuld.

Tijdens het ontbijt valt mij oog op de klok boven de receptie, 06.20 uur.

Dat is waar ook helemaal vergeten de tijd gelijk te zetten.

We zijn dus een uur te vroeg, geen wonder dat nog niet alles klaar stond.

Onze reisgenoten kijken ons slaperig aan als ze gaan ontbijten, wij zijn inmiddels klaarwakker.

Trouwens beter zo dan andersom, dat je een uur te laat bij het ontbijt verschijnt.