DE GROTE WISSELTRUC

7 september 2012 - Parijs, Frankrijk

DE GROTE WISSELTRUC

Na een bezoek aan de Sacre Coeur en een lunch op de Montmartre was het tijd om de metro te pakken richting Montparnasse.

We waren met zijn zessen. Drie man wilde lopen naar beneden en de rest wilde met de lift. Voor de lift moest ik in totaal € 5,10 betalen voor drie kaartjes.

Deze kaartjes diende je uit een automaat te halen met gepast geld. Helaas had ik geen gepast geld. Een man was bereid om mijn kaartjes te verkopen. De man gaf ik € 20,10. Een snelle rekensom leert mij dat ik € 15,00 terug moest krijgen.

De man geeft mij een paar briefjes van € 5,00 terug. Ik stop het wisselgeld terug in mijn portemonnee en maak aanstalten om met de trap naar beneden te gaan. Hij houdt mij echter tegen en zegt dat ik nog € 5,00 van hem terug krijg.

Hij heeft echter niet kleiner dan een briefje van € 10,00. Ik bedank hem voor zijn eerlijkheid en geef hem € 5,00 terug en denk dat daarmee alles geregeld is. Dat heb ik blijkbaar mis, want hij komt mijn achterna en zegt “Miss you own me € 5,00”.

In mijn beste Frans maak ik hem duidelijk dat ik hem geen geld verschuldigd ben en antwoordt

“no no no.”( want hij heeft mij de € 15,00 immers teruggegeven. )

Ik ren de trappen van de Sacre Coeur af met de man in de achtervolging.

Hij schreeuwt “Miss you own me € 5,00 look in your wallet”

Mijn antwoord blijft “no no no.” Zo gaat dat maar door de gehele weg naar beneden.

Ik stop niet en ren keihard door. Usain Bolt zal jaloers zijn op deze toptijd.

We zijn zelfs eerder beneden dan de lift.

Hij blijft schreeuwen “Miss you own me € 5,00 look in your wallet”

Hij kan zo hard schreeuwen als hij wil, het antwoord blijft hetzelfde namelijk “no no no.”

Zo snel geeft hij zich niet gewonnen. Nu betrekt hij mijn medereizigers erbij.

“She owns me € 5,00 look in her wallet” Iedereen haalt zijn schouders op en ze bemoeien zich er niet mee. We lopen stug door en uiteindelijk druipt hij af.

Als we veilig bij het metrostation zijn, ben ik toch nieuwsgierig.

En inderdaad de man heeft mij € 5,00 te veel terug gegeven.

Hij blijkt mij in eerste instantie al genoeg geld te hebben teruggegeven.

Daarna probeert hij mij in verwarring te brengen, helaas voor hem niet gelukt.

Door zijn geklungel met het wisselgeld is zijn wisseltruc helaas mislukt.