DE GIDS

7 juni 2011 - Helsinki, Finland

DE GIDS

Welke kant moeten we op? Deze vraag wordt me door vijf man gesteld.

We staan midden in Helsinki en zijn zojuist uit de tram gestapt. Ergens waar ik het niet gepland had.

We waren op weg naar de haven, omdat de tram volgens ons niet de juiste kant opreed , zijn we zojuist uitgestapt.

Voor het eerst ben ik in Helsinki en weet ik ook niet waar we naar toe moeten.

Met de plattegrond van Helsinki in mijn hand, kijk om me heen om me te oriënteren.

Waar zijn we? Vijf paar ogen kijken mee op de plattegrond. Ik heb geen idee waar we zijn en probeer een oriëntatiepunt of een straatnaambordje te vinden. Als ik om me heen kijk zie ik een kerk met zeer hoge torens. Op de plattegrond vind ik al snel de Johanneskerk.

Nu nog de weg naar de haven vinden.

Waar gaan we naar toe? Ongeduldig kijken ze over mijn schouder mee. Ik haal mijn schouders op. Één voordeel zeg ik, daar is water, daar is water en daar is water. We lopen dus altijd richting het water. Nu nog de weg naar de haven zien te vinden.

Ik loop zelfverzekerd langs de kerk, sla op goed geluk linksaf en dan weer rechtsaf alsof hier al jaren kom. De groep volgt me. “Is het nog ver ik heb trek”, hoor ik iemand zeggen.

Laten we het hopen dat het niet zo ver is, denk ik bij mezelf.

Even later zie ik de markt aan de haven van Helsinki. Voldaan loop ik er naar toe. We gaan lunchen bij een van de marktstalletjes. Mijn taak als gids zit er voor even op.

Helsinki centrum